نحوه انتخاب سایز تایر

سایز تایر اتومبیل را از کجا تعیین کنیم

نصب تایر درست بر روی ماشین بر عملکرد کلی خودروی شما و امنیت آن تأثیر حائز اهمیتی  دارد. انتخاب تایر به شرایطی که می خواهید در آن رانندگی کنید و اولویت هایی که در مورد عملکرد ماشین و کاربرد آن در نظر دارید بستگی دارد. وقتی می خواهید تایر بخرید باید بدانید چه سایز تایری برای خودروی شما مناسب است تا بتوانید انتخاب درستی بکنید.

خوشبختانه تعیین سایز درست بسیار راحت است. همه اطلاعاتی که لازم دارید در دفترچه راهنمای خودرویتان یا جایی در خود خودرو موجود است.

اگرچه در واقع اندازه های فیزیکی مثل پهنا و قطر عوامل تعیین کننده سایز درست تایر هستند، جزئیات بیشتری هم وجود دارند که باید در نظر بگیرید. چیزهایی مثل شاخص تحمل بار و سرعت مبنا هم برای پیدا کردن تایر درست بسیار مهم است.

برای آشنایی با انواع لنت ترمز خودرو و تفاوت آنها  بهتر است این مقاله را هم مطالعه کنید.

 

سایز تایر را از کجا تعیین کنیم

مهم نیست خودرویی که سوار می شوید چیست، پیدا کردن سایز تایری که پیشنهاد خود کارخانه سازنده باشد آسان است. اولین جایی که باید به دنبال آن باشید دفترچه راهنمای خودرو است.

نحوه انتخاب سایز تایر

اگر دفترچه راهنما را پیدا نمی کنید نگران نباشید؛ می توانید در محل های زیر هم راهنمای تایر مناسب را پیدا کنید:

  • چهارچوب در کنار راننده
  • داخل در داشبورد
  • داخل در باک بنزین

اگر سایز تایر‌هایی که الان دارید درست باشد، می توانید از روی دیواره تایر‌هایتان هم سایز آن را پیدا کنید. به هر حال از هرجایی که سایز تایر را پیدا کنید، باید رشته ای از اعداد و حروف را رمزگشایی کنید.

چه طور باید سایز تایر را بخوانیم

بگذارید یکی یکی و به ترتیب اعداد و حروفی که در سایز تایر آمده است را بررسی کنیم و ببینیم هر کدام نشان دهنده چه چیزی هستند. به عنوان مثال از این سایز تایر استفاده می‌کنیم: P225/70R16 91S

نحوه انتخاب سایز تایر

حروف “P” و  “LT”

در بیشتر خودروها قبل از شروع رشته اعداد و حروف سایز خودرو، حرف “P” را می‌بینید: P۲۲۵/۷۰R16 91S. حرف “P” مخفف “P-metric” است که اتحادیه رینگ و تایر [۱] از آن برای تشخیص «ماشین مسافری» استفاده می‌کند. این حرف نشان می‌دهد که تایر در ابتدا برای استفاده در خودروهای مسافری، که شامل ماشین، مینی ون، خودروی شاسی بلند و وانت های سبک وزن می شود، طراحی شده است. اگر به جای حرف “P” حروف “LT” را دیدید یعنی تایر‌ «کامیون» لازم دارید – “LT” مخفف “LT-metric” است که اتحادیه رینگ و تایر از آن برای تشخیص خودروهایی استفاده می کند که قابلیت حمل بارهای سنگین و یا کشیدن تریلر را دارند.

به همین شکل “T” مخفف “temporary” (موقتی) است و برای تایر زاپاس استفاده می‌شود. حروف “ST” هم به معنای “special trailer” (تریلر ویژه) است.

[۱] Tire and Rim Association

اولین عددی که در سایز تایر می‌بیند مربوط به پهنای تایری است که مناسب خودروی شما است (بر حسب میلیمتر): P۲۲۵/۷۰R16 91S.

این پهنا همیشه نشان دهنده اندازه یک دیواره تایر تا دیواره دیگر است. بنابراین تایری با اندازه‌های “P225” برای یک خودروی مسافری با پهنای ظاهری ۲۲۵ میلیمتر است.

نسبت ابعادی

عددی که بعد از ممیز می بینید نسبت ابعادی است، که در واقع بلندی مقطع عمودی تایر را به شما  نشان می‌دهد: P225/۷۰R16 91S. نسبت ابعادی به صورت درصدی ارائه می‌شود. تایرسازان نسبت ابعادی را با تقسیم کردن ارتفاع تایر از لبه رینگ بر پهنای آن به دست می‌آورند. اگر نسبت ابعادی یک تایر ۷۰ باشد، یعنی ارتفاع تایر ۷۰٪ پهنای آن است.

معمولاً تایر‌هایی که نسبت ابعادی کمتری دارند، مثل سری ۶۰، نسبت به تایر‌هایی با نسبت ابعادی بالاتر، مثل سری‌های ۷۵، فرمان‌پذیری [۲] بیشتری دارند.

[۲] handling

نحوه انتخاب سایز تایر

ساختار

عددی که بعد از نسبت ابعادی قرار دارد نوع ساختار داخلی نشان می‌دهد که حافظ ثبات تایر است: P225/70R۱۶ ۹۱S.

دو نوع ساختار وجود دارند که بر روی دیواره تایر می بینید:

  • R– شعاعی[۳]
  • D– قطری[۴] یا بایاس[۵]

امروزه در ایالت متحده اکثر تایر‌ها شعاعی هستند؛ بنابراین معمولاً در نامگذاری تایر از حرف “R” استفاده می‌شود. ساختار شعاعی به این معنا است که سیم‌های لایه داخلی تایر در جهت شعاعی قرار دارند، از یک لبه چرخ به لبه دیگر کشیده می‌شوند، و اساساً عمود بر محور چرخش هستند.

[۳] Radial

[۴] Diagonal

[۵] Bias Ply

قطر رینگ

عدد بعدی قطر رینگی را نشان می دهد که تایر می تواند روی آن سوار شود (بر حسب اینچ). مثلاً ، تایری به سایز P225/70R۱۶ ۹۱S به رینگی به قطر ۱۶ اینچ می‌خورد.

برای آگاهی از زمان تعویض لنت ترمز خودرو بهتر است این مقاله را هم مطالعه کنید.

شاخص تحمل بار

رقم بعدی در این رشته شاخص تحمل بار تایر‌تان است، که به شما نشان می دهد وقتی تایر کاملاً باد شود چه قدر بار (بر حسب پوند) می تواند تحمل کند: P225/70R16 ۹۱S.

به این عدد «شاخص» بار می گوییم، چون دقیقاً مشخص نمی کند تایر چند پوند بار را می تواند حمل کند، حداقل خود این عدد به تنهایی این را مشخص نمی کند. با این حال این عدد با یک ظرفیت بار خاص تطابق دارد که به شکل شاخص لیست شده است. اعداد شاخص تحمل بار از ۱ تا ۱۵۰ تغییر می کنند و به ترتیب نشان دهنده ظرفیت تحمل بار ۹۹ تا ۷۳۸۵ پوند هستند.

سرعت مبنا

آخرین چیز در رشته سایز تایر سرعت مبنا است که با یک حرف نشان داده می شود: P225/70R16 91S. درست همانطور که شاخص تحمل بار متناظر با یک بار خاص است، حرف سرعت مبنا هم متناظر با یک قابلیت سرعت خاص است که بر مبنای یک آزمون آزمایشگاهی استاندارد تعیین می شود.

مثلاً تایری با سرعت مبنای “S” تا ۱۱۲ مایل بر ساعت و تایری با سرعت مبنای “R” تا ۱۰۶ مایل بر ساعت می تواند سرعت بگیرد. به خاطر داشته باشید این سرعتی نیست که برای رانندگی توصیه می شود. واضح است که هیچ وقت نباید در جاده‌ها از سرعت مجاز فراتر بروید.

معمولاً تایر‌هایی که سرعت مبنای بالاتری دارند، فرمان‌پذیری بیشتری هم دارند. تایر‌های جایگزین هم باید همان سرعت مبنا یا بیشتر را داشته باشند تا خودرو شما بتواند سرعت بگیرد. اگر سرعت مبنای تایرها متفاوت باشد، این سرعت مبنای تایر «کندتر» است که حداکثر سرعت خودرو را تعیین می‌‌کند.

درباره japanlent

مرکز پخش لنت ترمز خودروهای ژاپنی؛ اگر صاحب خودروهای ژاپنی همانند نیسان، هوندا، تویوتا، سوزوکی، مزدا، میتسوبیشی و سوبارو هستید، می توانید لنت ترمز خودرویتان را از ما خریداری کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 18 + پانزده =