آنچه باید در مورد لنت ترمز بدانید

آنچه باید در مورد لنت ترمز بدانید

خوشبختانه، ترمزهای سبک عصر حجر منسوخ شده اند. تصور کنید هنوز از این نوع ترمز استفاده می شد، چراغ های قرمز و توقف ها و حرکات متعدد چه بلایی سر کف پاهایتان می آورد. امروزه، تنها با یک فشار اندک روی پدال ترمز سرعت خودرو برای توقف کامل کاهش می یابد که این عملکرد به پیچیدگی های سیستم ترمز مربوط است.

همچون دیگر لوازم خودرو که هر روز از آنها استفاده می کنید، ترمزها به ویژه لنت های ترمز هم ممکن است به مرور زمان خراب شوند. با افزایش اطلاعات خود در مورد لنت ترمز می توانید بهتر از آن نگهداری کنید و علاوه بر آن، قبل از “از کار افتادن” ترمز، از مشکلات ترمز جلوگیری کنید.

برای آشنایی با انواع لنت ترمز خودرو و تفاوت آنها  بهتر است این مقاله را هم مطالعه کنید.

لنت ترمز چه زمانی اختراع شد؟

تا دهه ی ۱۸۹۰، بیشتر خودروها برای ترمز کردن از یک قطعه ی چوبی استفاده می کردند. راننده اهرمی را فشار می داد که باعث سایش قطعه ی چوبی به چرخ ها و تولید اصطکاک و توقف ماشین می شد. افزایش سرعت خودرو (بالای ۲۰-۱۰ مایل در ساعت) و پیچیده تر شدن چرخ ها باعث شد که قطعه ی چوبی دیگر کارآمدترین روش ترمز نباشد. در سال ۱۸۹۸، مخترع المر آمبروس اسپری الین راه حلی را طراحی کرد: خودرویی مجهز به ترمزهای دیسکی چرخ جلو و لنت ترمز که به چرخانه یا دیسک «فشار  وارد می­کند» و عملکرد آن بسیار شبیه به ترمز دوچرخه است.

ترمز-های-اولیه

لنت­ های ترمز کنونی چطور کار می ­کنند؟ 

به عبارت ساده، لنت ترمز با چرخانه ­ها تماس پیدا می­ کند و باعث اصطکاک و کاهش سرعت و توقف خودرو می­ شود. لنت ترمز جزئی از سیستم بسیار به هم پیوسته ه­ای است که برای عملکرد بی­خطر و موفق، به تک تک اجزایش وابسته است.

لنت ترمز به این ترتیب عمل می­کند:

  • وقتی پایتان را روی پدال ترمز فشار می­ دهید، سیلندری را فعال می ­کنید که روغن ترمز را داخل شلنگ ­ها به پایین به کالیپرها منتقل می­کند.
  • کالیپرها لنت­ های ترمز را درگیر می­کنند.
  •   لنت­ های ترمز به چرخانه که به طور مستقیم به چرخ­ ها متصل است، فشار وارد می ­کنند.
  • این فشار اصطکاک لازم را برای کاهش سرعت یا توقف خوردو ایجاد می­ کند. با کاهش سرعت چرخانه، سرعت چرخ­ ها نیز کم می­ شود.
  • با برداشتن پا از روی پدال، کل این فرآیند معکوس می ­شود: لنت­ های ترمز آزاد می ­شوند، روغن از شلنگ ­ها بالا می ­آید و چرخ­ ها دوباره به حرکت درمی­ آیند.

عملکرد-لنت-ترمز

لنت­ ها با چه مشکلات احتمالی روبرو می ­شوند که باید مراقب آنها باشم؟

برخی صداها و حس ها می تواند نشان دهنده ی وجود مشکلات احتمالی در لنت ها باشد. مراقب این نشانه های باشید:

  • جیغ یا جیرجیر: هر صدایی که «گوش­خراش» تلقی می­ شود، می­ تواند نشان­ دهند­ی این باشد که وقت بررسی لنت ترمز رسیده است. لنت ­های فرسوده می­ تواند باعث آسیب اجزاء دیگر سیستم و نیاز به تعمیر عمده و اغلب پرهزینه ­تر شود.
  • لرزش فرمان یا پدال ترمز: در صورتی که لنت ترمز بسیار فرسوده شده باشد، می­ تواند در اثر سایش فلز به فلز، باعث آسیب چرخانه شود. ارتعاش و لرزش­ های فرمان یا پدال ترمز فقط ناخوشایند نیست و نشانه­ ی چیز مهم­تری است. سیستم ترمز سعی دارد چیزی به شما بفهماند.
  • چراغ خطر ترمز: این چراغ راهنمای داشبورد ممکن است به دلایل مختلفی روشن شود که نباید هیچ یک را نادیده گرفت. این چراغ می­تواند نشان­دهنده ­ی مشکلی در سیستم هیدرولیک ترمز، پایین بودن سطح روغن ترمز، یا درگیر بودن ترمز دستی باشد. چراغ به هر دلیل که روشن شده باشد، توانایی توقف ایمن ارزش ریسک کردن ندارد.

لنت ترمز چند وقت به چند وقت باید بررسی شود؟

هر ۵ ماه یا ۸۰۰۰ کیلومتر یک بار، ترمزها (از جمله لنت ترمز) باید بررسی شود اما راهنمای شرکت سازنده­ی خودرو می­ تواند راهنمای بهتری برای زمان درست معاینه ­ی ترمز خودروی شما باشد. در صورت شنیدن صدای جیرجیر یا جیغ، لرزش فرمان، یا روشن شدن چراغ خطر ترمز همین امروز به تعمیرگاه بروید. در طول معاینه ­ی ترمز، فرسودگی لنت ترمز و سطح روغ ترمز بررسی می ­شود و در صورت نیاز بررسی­ های بیشتر صورت می­ گیرد.

درباره japanlent

مرکز پخش لنت ترمز خودروهای ژاپنی؛ اگر صاحب خودروهای ژاپنی همانند نیسان، هوندا، تویوتا، سوزوکی، مزدا، میتسوبیشی و سوبارو هستید، می توانید لنت ترمز خودرویتان را از ما خریداری کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 3 × یک =