زمان-تعویض-لنت-خودرو

کنجکاوید که بدانید لنت های ترمز را چه زمانی باید تعویض کنید؟

حصول اطمینان از مناسب بودن وضعیت عملکردی لنت های ترمز و تعویض به‌موقع آنها نه تنها در طولانی مدت برای شما صرفه جویی مالی به دنبال دارد بلکه حتی می تواند خودرو یا حتی جان شما را در یک تصادف نجات دهد. اما چطور می توانید از زمان تعویض لنت های ترمزتان باخبر شوید؟ وظیفه ی لنت های ترمز چیست؟ بیایید نگاه دقیق تری به چرایی و چگونگی تعویض لنت های ترمز خودرو بیندازیم.

برای آشنایی با انواع لنت ترمز خودرو و تفاوت آنها  بهتر است این مقاله را هم مطالعه کنید.

تعریف لنت‌ ترمز

لنت های ترمز بخشی کلیدی از سیستم ترمز خودروی شما هستند. آنها بین کفشک ترمز (قطعه ی ممانعت کننده ای که سرعت دوران چرخ ها را کند می کند) و کاسه ترمز خودروی شما جای می گیرند. بدون لنت های ترمز کارآمد، سایر المان های خودروی شما از قبیل دیسک ها، روتورها و قاب لنت ترمز شروع به فرسایش می کنند. حفظ کارایی لنت های ترمز به منظور اجتناب از تعمیرات بسیار پرهزینه و همچنین دوری از شرایط نا ایمن رانندگی بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر است که توانایی تشخیص زمان تعویض لنت های ترمز قدیمی خودروی شما بسیار مهم است.

زمان-تعویض-لنت-خودرو

وقتی لنت های ترمز فرسوده می شوند چه اتفاقی می افتد؟

هر بار که در خودروتان ترمز می گیرید باعث مقادیر بسیار ریزی از خراش و فرسایش روی لنت های ترمزتان می شوید. این اصطکاک برای هر نوع از لنت های ترمز اعم از سرامیکی، آلی یا فلزی منجر به فرسایش روکش محافظتی از روی آنها می شود. این فرسودگی به مرور زمان شروع به انباشته شدن می کند: همین طور که لنت های ترمز خودروی شما باریک تر و باریک تر می شوند درنهایت به نقطه ای می رسند که باید تعویض شوند. در ادامه به نشانه هایی که برای دانستن زمان تعویض لنت های ترمز باید به دنبال آنها بگردید اشاره می کنیم:

  • صداهای تیز و گوش خراش

عموماً اولین نشانه ای که هر راننده متوجهش می شود یک صدای زوزه ی تیز و گوش خراش در هنگام اعمال ترمز است. این صدا در اثر یک شیم فلزی کوچک که درست به همین منظور در لنت ترمز تعبیه شده ایجاد می شود. وقتی در حین ترمز به طور مرتب این صدا را می شنوید به احتمال زیاد موعد بردن خودرو نزد یک متخصص ترمز جهت انجام بازرسی رسیده باشد.

وقتی ترمزها در معرض شرایط مرطوب و نمناک قرار می گیرند، مثلاً پس از باران شدید، لایه ی نازکی از غبار می تواند روی لنت های ترمز بنشیند و صدای تیز مشابهی در هنگام ترمزگیری ایجاد کند. محو شدن این صدا بعد از چند ترمز ابتدایی نشانگر خوبی از انباشت اندک مقادیر زنگ روی لنت ترمز و عدم نیاز به تعویض لنت ها است.

  • کمتر از یک چهارم اینچ ضخامت لنت ترمز

برای بررسی اینکه آیا زمان تعویض لنت های ترمز خودرویتان رسیده یا نه می توانید آن ها را به صورت چشمی نیز بازرسی کنید. از لابه لای پره های چرخ نگاهی بیندازید. باید قادر باشید لنت ترمز را که روی روتور ترمز فشرده شده ببینید. اگر ضخامت لنت کمتر از یک چهارم اینچ (حدود سه میلی متر) باشد آنگاه باید به فکر بازرسی شدن ترمزهایتان باشید مخصوصاً اگر از بازرسی قبلی مدت زیادی گذشته باشد.

برای آشنایی با نحوه خواندن و تعیین سایز تایر اتومبیل  بهتر است این مقاله را هم مطالعه کنید.

  • غِرغِر و سایش عمیق فلز روی فلز

اگر صدای بم و ضعیفی می شنوید که شبیه صدای سایش فلز روی فلز یا غِرغِر همراه لرزش است می تواند نشانه ی این باشد که نه تنها لنت های ترمز کاملاً ساییده شده‌اند بلکه دیسک ترمز و قاب لنت ترمز با هم تماس پیدا کرده‌اند. از آنجا که چنین تماس فلز با فلزی می تواند به‌سرعت باعث آسیب دیدگی بیشتر سیستم ترمز بشود در صورت شنیدن چنین صدایی باید خودروی خود را در اسرع وقت به تعمیرگاه ببرید.

  • چراغ‌های نشانگر

برخی خودروها دارای چراغ نشانگری روی داشبورد هستند که زمان تعویض لنت های ترمز را مشخص می کند. برای اینکه ببینید خودروی شما به سیستم هشدار دهنده ی کاهش لنت مجهز شده یا خیر دفترچه راهنمای آن را مشاهده کنید. به یاد داشته باشید که اگر چراغ روشن شد باید به تعمیرکار بگویید که علاوه بر لنت‌های ترمز، سنسورها را نیز تعویض کند.

لنت های ترمز تا چه مدت دوام می آورند؟

تصور عمومی بر این است که لنت های ترمز تا بازه ی سی الی سی و پنج هزار مایلی عملکرد مناسبی خواهند داشت. با این حال پاسخ واقعی به پرسش میزان دوام لنت های ترمز خودرو به خودرو و راننده به راننده متفاوت است. به عنوان مثال اگر اغلب در محیط های شهری یا در ترافیک سنگین همیشگی رانندگی می‌کنید نسبت به کسی که در مکان های روستایی یا بزرگراه ها رانندگی می کند دفعات به مراتب بیشتری ترمز می گیرید. برخی افراد تمایل به «رانندگی با ترمز» دارند بدین معنا که پدال ترمز را بر حسب عادت به دفعات بیشتری نسبت به سایر رانندگان فشرده و رها می کنند. این کار باعث فرسایش سریع تر لنت های ترمز می شود.

درباره japanlent

مرکز پخش لنت ترمز خودروهای ژاپنی؛ اگر صاحب خودروهای ژاپنی همانند نیسان، هوندا، تویوتا، سوزوکی، مزدا، میتسوبیشی و سوبارو هستید، می توانید لنت ترمز خودرویتان را از ما خریداری کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دوازده + 15 =