تفاوت-لنت--ترمز-سرامیکی-با-فلزی

تفاوت لنت های ترمز سرامیکی با فلزی

احتمالاً سیستم ترمز مهمترین مکانیسم امنیتی وسیله نقلیه شما است. اگر ترمز نباشد، باید ماشین را رها کرد تا حرکت رو به جلویش با گذشت زمان کند شود. اصلاً ترمزها چه طور کار می کنند؟ وقتی پایتان را روی پدال ترمز می گذارید اتومبیل شما سیالی را از طریق سیم های ترمز به سمت هر یک از چرخ ها فشار می دهد و به تدریج باعث می شود که چرخ ها با سرعتی برابر متوقف شوند. به طور کلی، سیستم ترمز انرژی جنبشی ماشین شما را به اصطکاک تبدیل می کند و باعث کاهش سرعت تایرها و توقف ماشین می شود. لنت های ترمز منبع این اصطکاک هستند و وقتی بر روی دیسک ترمز فشار داده می شوند اصطکاک ایجاد می‌کنند.

برای آگاهی از زمان تعویض لنت ترمز خودرو بهتر است این مقاله را هم مطالعه کنید.

 

اجازه دهید نگاه دقیق تری به انواع مختلف لنت های ترمز موجود بیاندازیم، مزایا و معایب هر نوع را بررسی کنیم، و به صورت خاص به تفاوت بین لنت های سرامیکی و فلزی بپردازیم تا بتوانید بهترین لنت ترمز را برای وسیله نقلیه و سبک رانندگی خودتان انتخاب کنید.

تفاوت-لنت--ترمز-سرامیکی-با-فلزی

لنت ترمز ارگانیک

در ابتدا لنت های ترمز از پنبه نسوز ساخته می شدند، یک ماده‌ جاذب گرما که برای استهلاکی که لنت ها دچارش می شدند مناسب بود. با این حال مشخص شد که پنبه نسوز یک ماده به شدت سرطان زا است و قرار گرفتن طولانی در معرض آن ممکن است منجر به سرطان شود. لنت های ترمز ساخته شده از پنبه نسوز با گذشت زمان فرسوده می شوند، پنبه نسوزی که به تایرها چسبیده آزاد شده و وارد هوا می‌شود. کارخانه ها فهمیدند که پنبه نسوز برای ساختن سیستم های ترمز ماده ایمنی نیست. در نتیجه، لنت های ارگانیک، یا لنت های بدون پنبه نسوز (NAO) تولید شدند تا جای خالی آنها را پر کنند.

لنت-ترمز-ارگانیک

لنت های ترمز ارگانیک، که حدوداً در ۶۷٪ خودروهایی که در ایالت متحده آمریکا فروخته می شوند به کار می رود، از ترکیبی از الیاف و موادی مثل لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا پشم شیشه، کِولار و چیزهای دیگر ساخته شده و با رزین به همدیگر وصل می شوند. آنها نسبت به برخی از دیگر انواع لنت ها،‌ مثل لنت های فلزی، گرد و خاک کمتری تولید می کنند و قیمت شان معقول و کم است. برخلاف لنت های ترمز کارکردی، که در ابتدا در خودروهای سنگین با عملکرد بالا استفاده می شد، لنت ترمزهای ارگانیک اصطکاک و گرمای متوسطی تولید می کنند، و در نتیجه این لنت ها برای رانندگانی که از ماشین هایشان در رانندگی و جابه‌جایی های معمولی استفاده می کنند مناسب است. همچنین لنت های ترمز ارگانیک کم سر و صدا هستند و تنش زیادی بر روتور ترمز وارد نمی کنند. این یک نکته مثبت است، چون هزینه تعمیر یا تعویض روتورها زیاد است.

با این حال در مقایسه با دیگر انواع لنت ها، لنت های ترمز ارگانیک معایبی دارند. لنت های ارگانیک به خاطر ساختار ترکیبی شان کمی زودتر مستهلک می شوند، یعنی شاید مجبور شوید آن ها را زود به زود تعویض کنید. همچنین در یک محدوده دمایی کوچکتری کار می‌کنند، ‌یعنی در آب و هوای خیلی گرم، ‌یا وقتی آنها را خیلی محکم فشار می دهید و بیش از حد گرم می شوند، ‌درست کار نمی‌کنند. بعلاوه لنت های ترمز ارگانیک قابلیت تراکم بیشتری دارند، یعنی راننده باید آن ها را بیشتر فشار دهد تا عمل کنند.

لنت ترمز سرامیکی

لنت های ترمز سرامیک گزینه بعدی هستند. این لنت ها از سرامیک ساخته شه‌اند که بسیار شبیه به سرامیکی است که در ساخت ظروف و بشقاب های سفالی به کار می رود، ‌اما فشرده تر هستند و طول عمر خیلی بیشتری دارند. در لنت‌های سرامیکی هم الیاف نازک مسی به کار رفته تا اصطکاک و رسانندگی گرمایی آنها را افزایش دهد.

لنت-ترمز-سرامیک

محبوبیت‌ این لنت ها، از اواسط دهه ۱۹۸۰که ساخته شده‌اند تا به امروز، به چندین دلیل  افزایش یافته است:

  • میزان صدا: لنت های ترمز سرامیکی خیلی بی صدا هستند، وقتی ترمز گرفته می‌شود صدایی تولید نمی کنند یا اینکه صدای خیلی کمی ایجاد می‌کنند.
  • پسماند ناشی از استهلاک: در مقایسه با لنت های ارگانیک، با گذشت زمان و بر اثر استهلاک، لنت های سرامیکی گرد و غبار و ذرات کمتری تولید می‌کنند.
  • دما و شرایط رانندگی: در مقایسه با لنت های ارگانیک، لنت های سرامیک در محدوده دمایی وسیع‌تر و شرایط گسترده تری قابل استفاده هستند.

اما مثل همه چیزهای دیگر، در مقابل هر چیزی که «به دست می آوری» چیزی «از دست می دهی»؛ لنت‌های ترمز سرامیکی هم قطعاً محدودیت هایی دارند. اول از همه، قیمت‌شان: به خاطر هزینه های بیشتر ساخت و ساز، لنت های سرامیکی گرانترین نوع لنت ها هستند. بعلاوه، چون هم سرامیک و هم مس نمی توانند به اندازه مواد دیگر گرما جذب کنند،‌ بیشتر گرمایی که بر اثر ترمز گرفتن تولید می شود از لنت های ترمز رد می شود و به بقیه سیستم ترمز می رسد. این امر ممکن است منجر به استهلاک بیشتر دیگر بخش های سیستم ترمز شود. در نهایت اینکه لنت های ترمز سرامیکی بهترین انتخاب برای رانندگی در شرایط خاص، مثل آب و هوای خیلی سرد یا مسابقه، نیستند.

لنت ترمز فلزی

آخرین نوع، لنت های ترمز شبه فلزی هستند، که اغلب فقط به آنها «لنت‌ ترمز فلزی» می گویند. ۳۰ تا ۷۰ درصد لنت های ترمز فلزی از فلزاتی مثل مس، آهن، استیل، یا دیگر آلیاژهای مرکب ساخته‌ شده‌اند. این فلزات گوناگون با روغن های گرافیتی و دیگر حجم‌ دهنده ها ترکیب می‌شوند تا لنت ترمز را کامل کنند. ترکیبات لنت های ترمز فلزی موجود متفاوت است و هر کدام مزایای مربوط به خودشان را دارند که باعث می شود در موقعیت های مختلف، از رفت و آمد روزانه گرفته تا مسابقات ماشین‌ سواری، قابل استفاده باشند.

لنت-ترمز-فلزی

با این وجود لنت های ترمز فلزی هم معایبی دارند. آنها پر سر و صداتر از لنت های سرامیکی یا ارگانیک هستند. یعنی یک رانندگی با صدا تر و تنش بیشتری به سیستم ترمز وارد می کنند، و در نتیجه فشار و سایش روتورهای ترمز افزایش می‌یابد. از لحاظ قیمت، لنت های ترمز فلزی جایی ما بین لنت های ارگانیک و سرامیکی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این نسبت به دو مدل دیگر گرد و غبار بیشتری تولید می کنند.

انتخاب صحیح لنت ترمز

پس بین لنت های ترمز سرامیکی، شبه فلزی و ارگانیک کدام یک از همه برای شما مناسب‌تر است؟ این واقعاً به نوع استفاده ای که از خودرویتان انتظار دارید و سبک رانندگی شخصی خودتان بستگی دارد. اگر یک ماشین مجلل اسپرت دارید، یا اینکه حداقل با خودرویتان مثل یک ماشین مجلل رفتار می کنید، احتمالاً بهترین انتخاب برای شما لنت های ترمز شبه فلزی است. از طرف دیگر، اگر رانندگی داخل شهری زیادی دارید، برای شما یک لنت ترمز سرامیکی مستحکم انتخاب بهتری است. اگر در کل با خودرویتان مسافت طولانی رانندگی نمی کنید، یک لنت ترمز ارگانیک بهترین و ارزانترین انتخاب برای روش رانندگی شما است.

در زیر جدولی ساده قرار دارد که برخی از تفاوت های بین لنت های ترمز ارگانیک، سرامیک و فلزی را با هم مقایسه می‌کند.

جدول-مقایسه-لنت ها

درباره japanlent

مرکز پخش لنت ترمز خودروهای ژاپنی؛ اگر صاحب خودروهای ژاپنی همانند نیسان، هوندا، تویوتا، سوزوکی، مزدا، میتسوبیشی و سوبارو هستید، می توانید لنت ترمز خودرویتان را از ما خریداری کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 9 − شش =